לפני שבועיים מצאתי ברשת מסמך מרתק. סקר שביעות רצון וחווית קניה של אתר ecommerce בריטי גדול בתחומו המכיל מאות אלפי מוצרים. בסקר שנשלח ללקוחות האתר היו מספר שאלות עם check box למענה של כן \ לא ובסיום שאלת הנחיה: “תאר מה הכי מצא חן בעיניך באתר.”
חלק מהמשיבים ציין את העובדה שאין אותיות קטנות שמנפחות את החיוב בפועל לאחר ההזמנה, היו שהתייחסו למדיניות ההחזרה, למהירות המשלוח ותגובת שירות הלקוחות. אבל לצד הנקודות שתיארו בלט משהו בהעדרו.
אף אחד מאלפי הלקוחות לא ציין במילה אחת את ממשק האתר וארכיטקטורת הניווט שמאפשרת גלישה אינטואטיבית בין מאות אלפי המוצרים. אף אחד לא הביע את שביעות רצונו מהעובדה שהמעצבים עשו ממשק נהדר שמאפשר לבצע פעולות באתר בקלות וללא מאמץ.
העובדה שאף לקוח לא רשם מילה לגבי עיצוב ממשקי משתמש אינה מצביעה על כך שעיצוב אינו חשוב, אלא בדיוק ההיפך. ההוכחה שהעיצוב והניווט נעלמו מעיני הגולשים היא מחמאה ענקית למעצבים ומהווה אישור שהם עשו עבודה מצויינת. מדוע ?- כי אנחנו מבחינים בעיקר בדברים שמפריעים לנו.
מתי אנחנו באמת שמים לב לעיצוב ? כשאנחנו מחפשים משהו ולא מוצאים או לא מצליחים לסיים פעולה פשוטה באתר. במילים אחרות –בעיקר כשמשהו מפריע. אם אתם גולשים בפיירפוקס אתם מכירים את התחושה שהעיצוב מתחדד בדיוק כשמשהו לא עובד.
הכלל: ככל שעיצוב טוב יותר-הוא “נעדר” מחווית המשתמש
עיצוב נועד לשרת מטרות ותהליכים שמובילים אליהם. תחשבו רגע על ארוחת ערב במסעדת גורמה- מי בכלל שם לב לשולחן או לכיסא. אף אחד לא טורח להגיע למסעדה בלבוש יפה עם בת הזוג שלו כדי לשבת על כיסא. הכיסא צריך להיות בסה”כ יציב ונוח כי עיצוב תמיד נועד לשרת מטרה אחרת. גם בניית אתרי אינטרנט שעוסקים ב ecommerce- אמורים לפעול לפי אותו כלל.