רבות וארוכות דובר על רבי נחמן מברסלב ועל אחת מתגליותיו הגדולות ביותר, תיקון הכללי, ואף ניתן להמשיך לדון בהם ולחקור אותם עד אינסוף. אבל מה בעצם הופך את תיקון הכללי לכה חשוב ובעל משמעות בהלכה ובשגרת שמירת המצוות?
התשובה המיידית והמובנת מאליה היא שתיקון הכללי, כשמו כן הוא – תיקון רב עצמה לכלל תחומי החיים ובפרט לפגם הברית, פגם חמור מאוד הנחשב לאיסור מדאורייתא. יש שיאמרו שהוא “תרופה” או מזור או כפרה על עוון פגם הברית, על אף העובדה שלא בנקל יש לעשות בו שימוש והוא לא מיועד להיות “פתרון” קל בעבור החטאים החמורים המדוברים ואשר הם הוצאת זרע לבטלה, ניאוף או מחשבות לא טהורות על ניאוף ואף קרי לילה.
כלומר, עצם העובדה שקיים תיקון שכזה, כפי שגם הדגיש רבי נחמן, לא אמור להפוך את החטא ל”קל יותר”, מקובל יותר או נסלח יותר. וזה מה שמביא אותנו לחשביותו הגדולה והאמתית של התיקון הזה בעצם.
אז אם תיקון הכללי איננו “תרופת קסם” מיידית שמתקנת כל עוון וחטא נורא כפגם הברית, מה בכל זאת שם עליו כל כך הרבה משקל, משמעות וחשיבות? ובכן, דבר הוא ידוע הוא כי פגם הברית הוא אחד מהמצוות הקדושות ביותר המביאות יהודי לדרגת קודשה גבוהה ביותר – באם שומר עליה באדיקות.
דבר נוסף אשר ידוע היטב הוא, שזוהי גם אחת המצוות הקשות יותר לשמירה באדיקות – שכן אדם מטבע היותו אדם, עלול להכנע בנקל לתשקות ומאווי הגוף ולחשיבה שאינה טהורה וקיים קושי רב ליהודים טובים רבים ושומרי מצוות להתנהל בצורה הנכונה והטהורה ולשמור עצמם מכל אותם חטאים אלה, שורשיים ועמוקים הטבועים בטבע האנושי.
השילוב של שתי עובדות ידועות אלה, מביא למעשה למצב שבו יהודים רבים, שומרי מצוות אדוקים, “נופלים” ונכשלים בניסיון להקפיד על מצווה זו ודבר זה עלול להביאם ליאוש עמוק, פחדים, חרדות ותהומות עמוקים של רגשות אשם ויסורי מצפון.
הרעיון של רבי נחמן מברסלב בגילוי התיקום הזה, היה לתת קצה של אור ותקווה וחיזוק לאותם שומרי מצוות מסורים אשר כשלו במצווה לא פשוטה זו, כך שיוכלו לשוב ולעלות על דרך המלך, להתחזק ולהביא סליחה וחמלה מתוך עצמם למען ימשיכו באדיקות לשמור ולהקפיד על כל המצוות בלי להתייאש ולהדרדר מטה יותר ויותר.
באופן ברור וטבעי, לא נדרש מכל היהודים באשר הם להגיע לרמות הקדושה הגבוהות ביותר אליהן מגיעים אלה המצליחים להקפיד בחומרה רבה על מצווה זו, מה שגם יכול לסייע במיתון הלחץ או החששות.
תיקון הכללי, למעשה, מעבר להגדרתו כתיקון המורכב מעשרה פרקי תהלים שכשנאמרים בסדר מסוים מביאים סגולות גדולות לחיים וכפרה על פגם הברית – הוא יותר מכל לפיד של אור הבא להזכיר כי אין טעם או תכלית ביאוש, יש תקווה ומחילה וחמלה, ותמיד יש להמשיך הלאה, להתחזק ולא להתייאש ולצלול את תהומות חשוכים.